0
از0 نظر

کویر و بیابان بافق (درانجیر)

    189
    نمایش

    کوير درانجير که آن را به عنوان بخشی از «کوير بافق یزد» معرفی می کنند، تنها یکی از چندین جاذبه طبیعی و مناطق کویری وسیع استان یزد به شمار می رود که در فرو رفتگي اصلي کوير يزد قرار گرفته و خودنمایی می کند. از ویژگی های این منطقه می توان به پوشش جانوری غنی و مورد توجه آن اشاره کرد که گونه های متعدد و متنوعی از پرندگان، پستانداران و خزندگان را شامل می شود. چشم انداز دیدنی کویر درانجیر می تواند به عنوان سوژه مناسبی برای عکاسی انتخاب شود.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کویر و بیابان بافق (درانجیر)

    طول کویر بافق در حدود 75 کیلومتر و عرض آن در حدود 20 کیلومتر بوده و مساحت آن در حدود 750 کیلومتر مربع است که 60% از آن را زمین های رسی و 40% آن را نمکزار وسیعی پوشانده است. همچنین، زمین های رسی بخش جنوبی و شمال غربی این کویر را پوشش دادند و رودخانه های جنوبی باعث تراکم زیاد گیاهان شور زیست در قسمت جنوبی کویر شدند, در حالی که در قسمت های شمالی و یا نزدیک سطح نمکزار به علت افزایش شوری زمین گیاهی مشاهده نمی شود.

    رودخانه های اصلی این کویر به بخش جنوبی وارد شده و مخروط افکنه های حاشیه ای و معمولا سفید رنگ اطراف این کویر نشان دهنده شوری قابل توجه زمین های اطراف آن است.

    ویژگی‌ها کویر و بیابان بافق (درانجیر)

    به دلیل شوری خاک، ضعف پوشش گیاهی و نبود چشمه های آب شیرین در منطقه، حیات وحشی در داخل این منطقه دیده نمی شود اما حاشیه نمکزارهای آن پوشش گیاهی و جانوری متنوع و متعددی دارد.

    سیمای عمومی کویر و بیابان بافق (درانجیر)

    پستاندارن شاخصی چون یوزپلنگ، پلنگ، جبیر، قوچ و میش، کل و بز، کفتار، کاراکال، گربه وحشی، خرگوش، روباه معمولی و انواع جوندگان وجود دارند. کبک، تیهو، باقرقره شکم سیاه، سنگ چشم خاکستری، چکاوک بیابانی، زاغ بور، دلیجه، دودوک و انواع مختلفی از پرندگان شکاری و گنجشک سانان از مهمترین پرندگان منطقه هستند. همچنین، لاک پشت مهمیزدار، بزمجه بیابانی، سوسمار خار دم ایرانی و آگامای چابک از جمله خزندگان پناهگاه حیات وحش دره انجیر به شمار می روند.

    در حاشیه کویر گیاهان هالوفیت و شور پسند همچون اشنان و گز وجود دارند و در خارج از منطقه کویر در زمین هایی که شوری خاک کمی کاهش می یابد می توان پوشش گیاهی شامل تاغ، گون، اسفناج وحشي، تره تيزك، كاكوتي، فرفيون، گل گندم، شقايق كوهي، انغوزه، زنبق صحرايي، مليكا، خارشتر، كلاه ميرحسن، كاروانكش، افدرا، اسكنبيل، تاغ، قيچ، پرند، گز، گل كتاني، بابونه اي، شب بوي صحرايي، تلخك، اسفند ، علف شور، كلپوره، شيرينک مشاهده کرد. در حاشیه نمکزار گونه ­های مختلف گیاهی شامل انجیر وحشی، درمنه، رندک، بهوه شور، اشنان، آویشن، عجوه، اردلک، سمیسک، گون، بادام کوهی، بنه، قیچ، تاغ، گز، خارشتر، اسپند، تلخه بیان، کلاه میرحسن و اسکنبیل به چشم می خورد.

    وسایل مورد نیاز کویر و بیابان بافق (درانجیر)

    بهتر است پیش از سفر به مناطق کویری استان یزد، وسایل و تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. کفش مناسب، کیسه خواب، کوله، بطری آب، خوراکی و ... شامل این اقلام می شود.

    شرایط استفاده کویر و بیابان بافق (درانجیر)

    مسیر یزد به بافق از قسمت جنوبی این کویر عبور می کند مسیر دیگر مسیر آسفالته بافق به حسن آباد است که پس از حسن آباد مسیر خاکی می شود و به خرانق منتهی می گردد . این مسیر از حاشیه شرقی کویر عبور می کند.

    زمان مناسب بازدید کویر و بیابان بافق (درانجیر)

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    سایر اطلاعات کویر و بیابان بافق (درانجیر)

    نمکزاری در قسمت شمالی کویر قرار گرفته که تقریبا تمام عرض کویر را از شرق به غرب قطع می کند. سطح این نمکزار را لکه های متحد المرکزی همراه با حوزه های کوچک باتلاقی می پوشاند که در بعضی نقاط به وسیله نمک تازه پوشیده شده است.

    با توجه به اینکه لبه های این قشر نمکی بطور موضعی شکسته و یا اینکه به طرف بالا برگشته , می توان تصور نمود که نمکزار فعلی بر روی سطح آب فوق العاده کم عمقی شناور بوده و یا بر روی لجن اشباع شده ای بستر گرفته و به دلیل وجود رطوبت در زیر قشر نمکی , رانندگی بر روی این کویر به شدت خطرناک و در بعضی قسمت ها غیر ممکن است .

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    مسیر یزد به بافق از قسمت جنوبی این کویر عبور می کند مسیر دیگر مسیر آسفالته بافق به حسن آباد است که پس از حسن آباد مسیر خاکی می شود و به خرانق منتهی می گردد . این مسیر از حاشیه شرقی کویر عبور می کند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.