0
از0 نظر

شهر تاریخی بلقیس

    14
    نمایش

    شهر تاریخی بلقیس یادگاری از دوران پیش از اسلام در خراسان شمالی است. سالم‌ترین و برجسته‌ترین اثری که بر بقایای شهر بلقیس برجای مانده، ارگ آن است که ۲۹ برج به ارتفاع حدود ۱۱ متر دارد. از دیگر بخش‌های قابل مشاهده این شهر می‌توان به دو آب‌انبار، بازار و کوره سفالگری اشاره کرد. نام شهر بلقیس در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. همچنین، کتابی در مورد این جاذبه پراهمیت منتشر شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات شهر تاریخی بلقیس

    شهر بلقیس که با عنوان اسفراین کهن نیز معرفی می‌شود، یادگاری از دوران پیش از اسلام است و بازدید از آن مورد توجه علاقه‌مندان به جاذبه‌های تاریخی قرار می‌گیرد. این شهر در ۳ کیلومتری جنوب غرب شهر کنونی اسفراین قرار دارد.

    ارگ بلقیس یا نارین قلعه از مهم‌ترین بخش‌های این شهر به شمار می‌رود و قدمت آن به حدود ۱,۲۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. اولین دوره‌ استقرار در این قلعه مربوط به زمان بعد از حمله‌ مغول است و براساس شواهد موجود، بعدها مورد مرمت قرار گرفته است. این ارگ آخرین بار به تصرف افغان‌ها درآمده و کاملا تخریب شد؛ اما تا اواخر دوران قاجار خانواده‌هایی به‌شکل مستقل در آن زندگی می‌کرده‌اند. این ارگ بعد از ارگ بم، دومین بنای گلی ایران است که بر اساس اصول معماری ساسانی با مصالح ساده و در دسترسی مانند خشت و گل ساخته شده است.

    تاریخچه شهر تاریخی بلقیس

    مجموعه شهر تاریخی بلقیس حدود ۴۰۰۰ سال قدمت دارد. براساس شواهد یافت شده، به‌هنگام گشایش منطقه کنونی شهر تاریخی بلقیس توسط سپاه اسلام در سال ۳۱ هجری قمری، شباهت این منطقه با سرزمین ملکه سبا که «بلقیس خاتون» نام داشت، باعث شد تا این منطقه نیز به نام «بلقیس» شهرت یابد. عده‌ای نیز بر این باورند از آنجایی که دستور مرمت و بازسازی این شهر تاریخی در آن زمان، توسط «بلقیس خاتون» مادر تیمور گورکانی صادر شد، این شهر «بلقیس» نام گرفت.

    تعدادی از مورخان و جغرافی‌دانان اسلامی اسفندیار، پسر گشتاسب، را بنیان‌گذار این شهر می‌دانند. به گفته این منابع زندگی در شهر تاریخی بلقیس تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است. سرانجام در اواخر دوران حکومت طهماسب دوم و ابتدای حکومت نادرشاه افشار یعنی سال ۱۱۳۱ هجری قمری، با حمله افغان‌ها به کشورمان این شهر کاملا ویران می‌شود.

    پی ام. سایکس، افسر انگلیسی، در سال ۱۸۹۳ میلادی از منطقه اسفراین دیدن کرده و نخستین فردی بود که شهر تاریخی بلقیس را نقشه‌برداری کرد. او معتقد است که نام بلقیس را جویندگان و قاچاقچیان عتیقه به‌دلیل فراوانی گنجینه‌ها در این شهر به آن نسبت داده‌اند.

    ویژگی‌ها شهر تاریخی بلقیس

    شهر تاریخی بلقیس در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مورد تصویب قرار گرفت. نام این جاذبه در ۵ آذر ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

    سیمای عمومی شهر تاریخی بلقیس

    این مجموعه‌ تاریخی شامل بقایای یک ارگ و خندق‌های اطراف آن، برج و بارو، منار تپه، آب‌ انبار، بازار، کاروانسرا، یخدان و گورستان می‌شود.

    زمان مناسب بازدید شهر تاریخی بلقیس

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان شمالی، فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه است.

    سایر اطلاعات شهر تاریخی بلقیس

    اهمیت این اثر باستانی به‌قدری زیاد است که کتابی با عنوان «شهر تاریخی بلقیس اسفراین سیری بر جلوه‌های هنر و معماری» برای آشنایی با این اثر، تهیه و چاپ شده است. این کتاب حاصل ۶ سال تلاش نیرو‌های پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس بوده است. علیرضا نجفی، احمد نیک‌گفتار و حامد وظیفه‌شناس تهیه و تدوین این کتاب را بر‌عهده داشته‌اند.

    پیشنهاد ویژه شهر تاریخی بلقیس

    جاذبه‌های دیدنی بسیاری مانند پارک ملی ساریگل و آبشار ایزی در نزدیکی شهر بلقیس قرار دارد که بازدید از آن‌ها را نیز به شما پیشنهاد می‌‌کنیم.

    نکات منفی شهر تاریخی بلقیس

    متاسفانه به مرور زمان و به دلیل حفاری‌های غیرقانونی، بخش‌‌هایی از شهر تاریخی بلقیس آسیب دیده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها