0
از0 نظر

کاروانسرای دالکی

    6
    نمایش

    کاروانسرای دالکی در شهرستان دشتستان و شمال شهر دالکی قرار گرفته و ۹۹ متر از سطح دریا فاصله دارد. این کاروانسرا را با نام کاروانسرای حاج محمد رحیم هم می‌شناسند. قدمت این کاروانسرا به زمان قاجار می‌رسد و با دستور حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی، حاکم وقت فارس و به دست معماری به نام حاج محمد رحیم شیرازی ساخته شد. کاروانسرای دالکی در مرداد سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران جا گرفت. نیمه دوم سال زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    زمان مناسب بازدید کاروانسرای دالکی

    اگر قصد دارید به بوشهر سفر کنید پیشنهاد می‌کنیم از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت، از اوایل آبان تا آذر یا دی و بهمن به بوشهر بروید و از کاروانسرای دالکی دیدن کنید.

    وسایل مورد نیاز کاروانسرای دالکی

    برای بازدید از این جاذبه کفش راحتی بپوشید و آب آشامیدنی و پاوربانک همراه خودتان ببرید.

    مشخصات کاروانسرای دالکی

    کاروانسرای دالکی در شهرستان دشتستان و شمال شهر دالکی قرار گرفته و ۹۹ متر از سطح دریا فاصله دارد. این کاروانسرا را با نام کاروانسرای حاج محمد رحیم هم می‌شناسند.

    ویژگی‌ها کاروانسرای دالکی

    کاروانسرای دالکی در مرداد سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران جا گرفت.

    تاریخچه کاروانسرای دالکی

    قدمت این کاروانسرا به زمان قاجار می‌رسد و با دستور حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی، حاکم وقت فارس و به دست معماری به نام حاج محمد رحیم شیرازی ساخته شد.

    شرایط استفاده کاروانسرای دالکی

    ممکن است به دلیل بسته بودن درب‌های آهنی یا شرایط دیگر، امکان بازدید از این جاذبه وجود نداشته باشد؛ بنابراین قبل از رفتن به کاروانسرای دالکی اطلاعات لازم را از مردم محلی بپرسید.

    سایر اطلاعات کاروانسرای دالکی

    «دال» در زبان پهلوی به معنای سنگ است که به آن حرف «ک» تشبیه و «ی» نسبت اضافه شده است و معنی دیگر این واژه عقاب و کرکس هم هست. طبق روایت‌های مردم محلی، در گذشته لانه‌ این پرندگان در اطراف شهر دالکی به وفور به چشم می‌خورد.

    سیمای عمومی کاروانسرای دالکی

    بنای کاروانسرا یک طبقه است و ساختمان شامل حیاط، دو ردیف ساختمان دور تا دور حیاط آن و ۴ برج در چهار گوشه آن، می‌شود. قسمت ورودی اتاق‌ها به حیاط راه پیدا می‌کنند و جایی برای استراحت هستند. در بخش پشتی بنا، اتاق‌هایی مخصوص حیوانات همراه کاروانیان یا همان اصطبل وجود دارد. بالای ورودی هر اتاق روزنه‌ای برای عبور نور و هوا تعبیه شده است.

    مصالحی که در ساخت کاروانسرا به کار رفته است، قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای همراه با گچ است. تزیینات خاصی در داخل اتاق‌ها یا محوطه بیرون به چشم نمی‌خورد اما سطوح مقعر و محدب در قسمت ورودی کاروانسرا و طاقچه‌هایی که در اتاق‌ها ساخته شده، سیمای تزئین شده‌ای را شکل می‌دهند.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ۱۵ کیلومتری شمال دالکی، ۲۳ کیلومتری شمال برازجان، راه قدیمی شیراز به بوشهر بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها