0
از0 نظر

گورستان صخره ای سیراف

    15
    نمایش

    گورستان صخره ای سیراف در شمال غربی بندر سیراف واقع شده و از آن جایی که مردمانی با ادیان مختلف در دوره‌های تاریخی متفاوت از این گورها استفاده می‌کردند، کارشناسان آن را گورستان تمدن‌ها نامیده‌اند. قدمت گورستان صخره‌ای سیراف مربوط به دوران ساسانیان و اوایل دوره اسلامی برمی‌گردد. گورستان صخره ای سیراف در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است و با دیدن آن می‌توانید اطلاعاتی درباره گذشته به دست بیاورید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات گورستان صخره ای سیراف

    گورستان صخره ای سیراف در شمال غربی بندر سیراف واقع شده است و از آن جایی که مردمانی با ادیان مختلف در دوره‌های تاریخی متفاوت از این گورها استفاده می‌کردند، کارشناسان آن را گورستان تمدن‌ها نامیده‌اند. در زمان گذشته، روی مرده‌های خود خاک نمی‌ریختند و فقط آن‌ها را درون قبرهای سنگی می‌گذاشتند. البته امروزه بسیاری از قبرهای سنگی با خاک پر شده است. درباره کاربری این گورستان باید گفت که در قدیم، محلی برای جمع‌آوری آب باران بوده‌اند و یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های جمع‌آوری آب شیرین به حساب می‌آیند.

    ویژگی‌ها گورستان صخره ای سیراف

    گورستان صخره ای سیراف در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۵۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. گورستان صخره ای سیراف با قرار گرفتن بین دو دره لیر (لیل) و دره شیلو، به دریا مشرف است. قبر‌های سنگی موجود در این دره، بخشی از مجموعه بزرگ تمدن سیراف محسوب می‌شوند. گورهای سیراف که اتفاقا تعدادشان هم بسیار زیاد است، در شش بخش مختلف از دره پراکنده شده‌اند.

    زمان مناسب بازدید گورستان صخره ای سیراف

    بهترین زمان برای سفر به بوشهر و گورستان صخره ای سیراف، فصول خنک سال است. اگر قصد دیدن این گورستان را دارید، قبل از تاریک شدن هوا به آن سر بزنید.

    وسایل مورد نیاز گورستان صخره ای سیراف

    برای رفتن به گورستان صخره ای سیراف، کفش مناسب پیاده‌روی و لباس خنک را بپوشید و کارت بانکی، وجه نقد، پاوربانک، آب آشامیدنی، خوراکی‌های لازم، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب، همراه داشته باشید.

    تاریخچه گورستان صخره ای سیراف

    قدمت گورستان صخره‌ای سیراف مربوط به دوران ساسانیان و اوایل دوره اسلامی برمی‌گردد.

    سایر اطلاعات گورستان صخره ای سیراف

    این گورستان با قبرهای سنگی قدیمی، پس از دو زلزله مهیب در سال‌های گذشته همچنان به‌جای مانده است.

    سیمای عمومی گورستان صخره ای سیراف

    ابتدای این منطقه، تابلوی سبزی وجود دارد که روی آن نوشته شده است: زیباترین آثار به جامانده از دوره اسلامی سیراف سنگ قبرهای تابوتی شکل است که با خط کوفی به‌طور برجسته حک شده و گاهی کلمات با آیاتی از قرآن کریم و نام صاحب قبر را دربردارد.

    شرایط استفاده گورستان صخره ای سیراف

    بازدید از گورستان صخره‌ای سیراف رایگان است و باتوجه به اهمیت فرهنگی و تاریخی این گورستان باستانی، از هرگونه آسیب زدن (نوشتن یادگاری، ایجاد خراش و...) پرهیز کنید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به شمال غربی بندر سیراف بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها