0
از0 نظر

باغ خالصه بمپور

    1
    نمایش

    از جاذبه‌های تاریخی استان سیستان و بلوچستان می‌توان به «باغ خالصه بمپور» اشاره کرد. این یادگار تاریخی در شهرستان بمپور واقع شده و قدمت آن به دوره‌‌های قاجار و پهلوی مربوط می‌شود. این باغ با مساحت حدود ۹ هکتار دارای بخش‌هایی چون کوشک و انبار غلات است. در گذشته در این انبارها که به انبار غله بلوچستان معروف بود، مالیات مردم ذخیره می شد. نام باغ خالصه بمپور در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۷۹ با شماره ۲۸۴۴ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات باغ خالصه بمپور

    باغ خالصه بمپور، جاذبه‌ای ارزشمند در شهرستان بمپور استان سیستان و بلوچستان که قدمتی طولانی دارد و نام آن در فهرست آثار ملی می‌درخشد. این باغ در دوران خود بسیار حائز اهمیت بوده و به عنوان محلی برای رسیدگی به امور مالیاتی مردم دولت قاجار استفاده می‌شده است. همچنین انبار موجود در این باغ به «انبار غله بلوچستان» معروف بوده، مالیات مردم را در آن ذخیره می‌کردند.

    تاریخچه باغ خالصه بمپور

    قدمت باغ خالصه بمپور به دوره‌‌های قاجار و پهلوی بازمی‌گردد. این باغ با مساحت حدود ۹ هکتار دارای بخش‌هایی چون کوشک و انبار غلات است. در گذشته در این انبارها که به انبار غله بلوچستان معروف بود، مالیات مردم ذخیره می شد.

    ویژگی‌ها باغ خالصه بمپور

    از ویژگی‌های مورد توجه باغ خالصه بمپور می‌‌توان به ثبت نام آن در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۷۹ با شماره ۲۸۴۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره کرد.

    زمان مناسب بازدید باغ خالصه بمپور

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی استان سیستان و بلوچستان، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به این منطقه بازدید از جاذبه‌های آن است.

    سیمای عمومی باغ خالصه بمپور

    هنگام بازدید از باغ خالصه شاهد بنایی خواهید بود که بخشی از آن به عنوان انبار غله مورد استفاده بوده و بر روی سکویی به ارتفاع حدود ۱۵ سانتی متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده، در این ساختمان تعداد ۶ انباری و یک فضای شبستانی (۹ گنبدی) بسیار بزرگ در قسمت جنوبی در ورودی اصلی قابل مشاهده است. فضای بزرگ مورد نظر به وسیله یک سالن جدا شده که با توجه به ستون‌ها، طاق‌های جناقی و سقف‌های گنبدی به صورت عرقچین مسکونی جلوه می‌کند، اما در گذشته از آن به عنوان انبار گندم، استفاده می‌کردند.
     
    در ادامه بازدید خود شاهد ۵ اتاق در قسمت شرقی خواهید بود که در زمان خود مورد استفاده متصدیان باغ بوده است. نمای این مجموعه از خشت و آجر بوده و پوشش آن به صورت گنبد عرقچین، طاق آهنگ و درای تزیینات ساده آجری به صورت هره چین است. همچنین ساختمان چارصفه یا کوشک جنوبی نیز در این باغ احداث شده و دارای دو راهرو و به صورت شمالی جنوبی و شرقی غربی است که از چهار اتاق تشکیل شده و فرم ساختمانی این بنا به صورت چلیپایی و پوشش سقف آن به صورت طاق آهنگ و گنبد و کلاه فرنگی است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    تفریحات
    عکاسی
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها