مشخصات مجموعه میدان راهآهن
کلنگ ساختمان راهآهن سراسری ایران (ایستگاه مرکزی) در ۲۳ مهرماه سال۱۳۰۶، با حضور رضاشاه در اراضی جنوبی تهران، که تمامی آن بیرون از دروازه گمرک به همین منظور در نظر گرفته شده بود، به زمین زده شد. هم زمان نیز ریلگذاری از تهران تا خورموج در اهواز آغاز گشت.
تاریخچه مجموعه میدان راهآهن
طرح ایجاد راهآهن سراسری برای اتصال جنوب به شمال و شرق به غرب ایران بود که به این منظور مجلس شورای ملی هزینه ساخت راهآهن را از عایدات قند و شکر در سال ۱۳۴۵، تصویب کرده بود. بنای ایستگاه مرکزی راهآهن، با الهام از عظمت و شوکت معماری ایران باستان، توسط مهندسان آلمانی ساخته شد و با استفاده از شیوه اکسپرسیونیسم آرمانگرا و ویژگیهایی که آلمان زمان هیتلر در ساخت بناها و حفظ عظمت آلمان به کار میبرد بنایی هر چند ساده، اما عظیم و با صلابت به وجود آمده است.
ویژگیها مجموعه میدان راهآهن
در حال حاضر میدان راهآهن در منطقه 16 شهرداری قرار دارد. که از سمت شمال به سمت خیابان ولیعصر(عج) و کارگر واز شرق به شوش متصل می شود.
منبع مجموعه میدان راهآهن
«دانشنامهٔ تاریخ معماری ایرانشهر»
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران