خوشمزه های خوزستان مسافران را مسحور می کند

به گزارش بزنیم بیرون ،استان خوزستان جاذبه های گردشگری زیادی به نسبت سایر استان های جنوبی کشور دارد، اما چیزی که این وسط بیشتر از جاذبه های گردشگری نظر گردشگران و توریست های سفر کرده به این نقطه را جلب می کند؛ وجود غذاهای محلی استان خوزستان و همچنین مکان های غذاخوری مخصوص در شهرهای آن از جمله آبادان می باشد!

غذاهای محلی استان خوزستان از تنوع بالایی برخوردار هستند و به حدی نوع غذاهای ارائه شده آن زیاد و گوناگون است که می توان آن را یکی از پرچم داران صنعت غذایی ایران لااقل برای بخش توریست و گردشگری کشورمان تلقی کنیم! اغلب غذاهای این منطقه خصوصا غذاهای آبادان به دلیل بکار بردن طیف وسیعی از ادویه جات و چاشنی های مختلف، مطابق با ذائقه بسیاری از مسافران ناآشنا به فرهنگ غذای جنوب کشور می باشد که البته توصیه می کنیم برای میل کردن هر کدام از این غذاها به محل مختص به پخت و طبخ آن نیز مراجعه نمایید.

سمبوسه

 یکی از غذاهای محلی خوزستان در جنوبی کشور است که از ترکیب سیب زمینی، نان (به صورت سه گوش)، تره و جعفری بوجود می آید؛ سمبوسه در اصل یک غذای هندی است که از دیرباز توسط فرهنگ غذایی آبادان به ایران و ایرانی معرفی شد و خیلی طول نکشید تا پا به میل سلیقه و ذائقه عموم مردم ما بشود! در حال حاضر انواع گوناگونی از سمبوسه ها در سراسر کشور تهیه و پخته می شوند که اصل این نوع از غذا به استان خوزستان و شهر آبادان تعلق دارد و می توان مزه اصلی ان را با چند نوع ادویه جادویی که تنها در غذاهای آبادان از آنان استفاده می شود، امتحان کرد.

 فلافل

اصل این غذا نیز متعلق است به کشور لبنان اما همچون سمبوسه به طریق شهر آبادان وارد تنوع غذاهای ما شد و خیلی زود نیز به یکی از محبوب ترین غذاهای محلی استان خوزستان ما بدل گشت؛ فلافل در اصل یک غذای خشک است که از متریال غذایی نخود خیس خوره و حتی نیم پخته به صورت چرخ کرده و با خمیر نان باگت فرانسوی و همچنی پیاز و سایر ادویه جات مورد نظر آشپز پخته می شود و به صورت ساندویچی نیز به مشتری ارائه می شود.

قلیه ماهی

 یکی از خارق العاده ترین غذاهای جنوبی ایران که در استان هایی همچون خوزستان، هرمزگان و بوشهر می توان مزه آن را امتحان کرد، قلیه ماهی است. این غذا ظاهری مشابه با قورمه سبزی دارد و حتی دستور پخت آن نیز از جهاتی درست مطابق با همین خورشت محبوب ایرانی می باشد. قلیه ماهی خورشتی است که از ماهی بی استخوان همچون سنگسر، هامور، شوریده، سیاه و حلوا در کنار سبزیجات مخصوص، سیر، پیاز و چند نوع ادویه و چاشنی مختلف دیگر طبخ می شود. برای قلیه ماهی بهتر است ماهی مورد نظر خود را هر چه که هست (الزاما بدون استخوان باشد!) به تیکه های 4×4 برش دهید و سپس تکه های جدا شده را بشورید و بعد به سراغ تهیه یک قلیه ماهی خوشمزه برای سال ها ماندگاری مزه در ذهن و زبانتان، اقدام نمایید.

امگشت

امگشت از غذاهای محلی خوزستان است که برای تست کردن ان حتما باید سری به این استان زد چرا که خیلی در میان تنوع غذایی کشورمان، نتوانسته است جایگاهی برای خود دست و پا کند؛ این غذا بیشتر از سوی عرب های استان خوزستان مورد توجه قرار می گیرد و متشکل است از ماهی کباب شده با نمک سود شده. لازم به ذکر است که اغلب غذای امشگت را با برنج به صورت ترکیبی با شوید (شِوید پلو) میل می کنند.

کبه عربی

از دیگر غذاهای محلی استان خوزستان است که از ترکیب برنج و سیب زمینی و تخم مرغ و بعد هم کمی زردچوبه و نمک تهیه می شود. دستور پخت کبه به این صورت است که برنج مورد نظرمان را با کمی آب مخلوط کرده و بر روی حرارتی ملایم قرار می دهیم تا به حالت برنج مختص شیربرنج برسد و سپس به آرامی سیب زمینیه رنده شده را وارد آن می کنیم و در نهایت نیز تخم مرغ و نمک و زردچوبه گفته شده را اضافه می کنیم و همه را به صورت ترکیبی با هم ورز می دهیم.

پاکوره

یکی دیگر از غذاهای وارد شده از فرهنگ غذایی هندوستان به فرهنگ غذاهای محلی استان خوزستان، پاکوره نام دارد که از مواد اولیه هایی همچون سیب زمینی، پیاز، جعفری و ادویه های مخصوص محلی تهیه می شود. پاکوره انواع مختلفی دارد و می توان در جای جای کشورمان با مزه های گوناگونی از آن رو به رو شد اما لازم است بدانید اصل این غذا متعلق است به مردم خوزستان و از غذاهای آبادان است که طعم و مزه اصلی این مدل غذا را تنها در این استان می توان چشید! پاکوره به صورت لقمه ای تناول می شود و از دستور پخت بسیار آسانی نیز برخوردار است و یکی از محبوب ترین غذاهای شهرهای مختلف استان خوزستان به ویژه از محبوبترین غذاهای آبادان می باشد.

خورشت بامیه

خورشت بامیه از غذاهای محلی خوزستان است و استفاده از بامیه در غذاهای مختلف همچون خورشت آن یک روش غذایی عربی است که البته خود خورشت بامیه نیز یک غذای کامل عربی است . دستور پخت خورشت بامیه درست مطابق با دستور پخت خورشت بادمجان است و تنها باید به موقع لازم که خورشت مهیا بود، بامیه هایی را که قسمت انتهایی آن را بریده اید بی آنکه ماده لزج آن خارج شود را اضافه کنید و ادامه دستور آشپزی خودتان را انجام بدهید! توجه داشته باشید بسیاری از سرآشپزهای مطرح خوزستانی پیشنهاد می کنند که بامیه های خود را با سیر درسته در یک ماهی تابه سرخ کرده و مزه دار کنید و سپس به خورشت مورد نظرتان آن ها را به آرامی اضافه نمایید.

ماهی صبور

ماهی صبور نوعی از ماهی و از غذاهای محلی خوزستان است که از بافت گوشتی بسیار پر چرب و همچنین تیغ های ریز فراوان برخوردار می باشد و اغلب مردم خوزستان و شهر آبادان شکم آن را از ترکیبات سیر، پیاز، فلفل قرمز، تمرهندی، گشنیز و شنبلیله و چندی از ادویه جات مخصوص جنوب کشور استفاده می کنند.ماهی صبور

شیرینی رنگینک

یکی از شیرینی های معروف جنوب که البته در حال حاضر در اغلب استان های کشور از جمله خودِ همین تهران آن را عرضه می کنند، شیرینی رنگینک است که از مواد اولیه ای همچون دارچین، خاک قند، خرما درجه یک یا همان رطب مرغوب و البته آرد سفید در روغن تفت داده شده تهیه می شود. لازم به ذکر است با اینکه این شیرینی در اکثر قنادی ها و شیرینی پزی های کشور یافت می شود اما برای درک دقیق از مزه اصلی آن توصیه می کنیم حتما سری به قنادی های استان خوزستان خصوصا شهر آبادان بزنید.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.