2.8
از16 نظر

روستای ماجولان خلخال

    3416
    نمایش

    روستای باستانی ماجلان با مردمانی خونگرم یکی از روستاهای بسیار زیبا و دیدنی کشور عزیزمان ایران است.این روستا در جنوب شرقی استان اردبیل واقع درشهرستان خلخال از توابع بخش شاهرود قرار دارد.روستای ماجلان به دلیل نزدیکی به ماسوله و بافت آن به عنوان روستای هدف گرشگری برگزیده شده است.اين روستا دارای طبیعت بسیار زیبا و منحصر به فرد است. آب و هوای آن مخلوطی از آب و هوای شمال و آذربایجان یعنی اکسیژن صد در صد است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات روستای ماجولان خلخال

    روستای ماجلان از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال، در منطقه کوهستانی استقرار یافته و ارتفاع آن از سطح دریا 1750 متر است.

    مردم روستای ماجلان به زبان ترکی سخن می‌گویند.

    دین رسمی آن‌ها اسلام و پیرو مذهب شیعه هستند. براساس سرشماری سال 85، روستای ماجلان 74 خانوار و258نفر جمعیت دارد.

    تاریخچه روستای ماجولان خلخال

    قدمت روستای ماجلان، به دوره‌های متأخر نزدیک است. این روستا، یکی از ییلاق‌های منطقه بوده که در اواخر دوره قاجار به روستا تبدیل شده است.

    ویژگی‌ها روستای ماجولان خلخال

    قرار گرفتن روستای ماجلان در مسیر راه ماسوله به خلخال و بالعکس یکی از ویژگیهای منحصربفرد این روستاست که علاوه برنوع بافت آن این روستا را درردیف یکی از روستاهای هدف گردشگری قرار داده است.

    سیمای عمومی روستای ماجولان خلخال

    روستای ماجلان با شیبی ملایم بر دامنه کوه استقرار یافته است. از دو طرف کوه مزبور، آب چشمه‌هایی که به «چشمه‌های نه گانه» معروف است، همانند رودخانه‌ای به سمت پایین جاری می‌شوند و در پایین دست روستا آب قابل ملاحظه‌ای را پدید می‌آورند.

    فضای عمومی روستا از درخت‌زارهای وسیع و باغ‌های متعدد پوشیده است. معابر روستا از کوچه‌های پیچ‌درپیچی تشکیل شده است که مسیر تمامی آن‌ها به میدان‌گاه اصلی روستا ختم می‌شود. مرکز روستا همان میدان‌گاه اصلی روستا است. در اثر زلزله سال 1369 بخش عظیمی از این روستا تخریب شد.

    ساختار کلی خانه‌ها و فضاهای عمومی روستا از نوع معیشت روستاییان متأثر است. فضاهای خانه‌های روستاییان را انبار، محل نگهداری علوفه و کاه، حیاط، مطبخ و تنور، محل خواب و استراحت و اتاق نشیمن تشکیل می‌دهد. خانه‌ها معمولاً حصار ندارند و مستقیم با کوچه‌ها و معابر باریک روستا ارتباط دارند.

    زمان مناسب بازدید روستای ماجولان خلخال

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    پیشنهاد ویژه روستای ماجولان خلخال

    این روستا با برخورداری از موقعیت مناسب جغرافیایی، چشمه‌های فراوان و باغ‌های انبوه، چشم‌انداز متنوعی از قابلیت‌های طبیعی گردشگری را به نمایش می‌گذارد. مهم‌ترین جاذبه های طبیعی روستا عبارتند از: غار یخی جلال آباد واقع در 5 کیلومتری شرق روستا و کوه شاه معلم که با چشم‌اندازهای بسیار زیبا مي باشد كه ميتوانيد از اين جاذبه بازديد كنيد.

    امکانات ویژه روستای ماجولان خلخال

    اين جاذبه داراي امكاناتي همچون؛سرويس بهداشتي و بوفه مي باشد.

    سایر اطلاعات روستای ماجولان خلخال

    اقتصاد این روستا بر فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری و صنایع دستی استوار است. تولیدات زراعی، باغی و دامی روستای ماجلان گندم، جو، گردو، سیب، زردآلو و انواع فرآورده‌های لبنی می‌باشد.

    پوشاک زنان روستا معمولاً محلی است و پیراهن گلدار بلندی بر تن می‌کنند و دامن چین‌داری به نام «تومان» شلیته می‌پوشند و با «یایلیق» (روسری) یا کلاغی سر خود را می‌پوشانند. پیرمردان روستا کلاهی شبیه به کلاه تالشی بر سر دارند. جوانان روستا عموماً از پوشاک شهری استفاده می‌کنند.

    نکات مثبت روستای ماجولان خلخال

    رونق دامداری در روستا، رشد صنایع دستی خانگی را به دنبال داشته است که از عمده‌ترین محصولات صنایع دستی این روستا می‌توان به جوراب، شال گردن و زیراندازهایی از قبیل جاجیم و گلیم اشاره کرد.
    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    اگر به نقشه استان اردبیل نگاه کنید در جنوب شرقی آن نام ماجلان راخواهید دید. این روستا تابع بخش شاهرود است. اگر بخواهید ازسمت شهرکلور، که مرکز بخش شاهرود بسوی ماجلان سفر کنید از روستای شال و روستای قشلاق گیلوان و روستای طارم و روستای قشلاق خواهید گذشت. گفتنی است در حال حاضر از کلور تا روستای طارم جاده آسفالته است و از روستای طارم تا ماجلان راه خاکی است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    نمازخانه
    محل کمپ
    بوفه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    پمپ بنزین
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    شکم‌گردی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.