0
از0 نظر

طاق شیرین و فرهاد

    28
    نمایش

    طاق شیرین و فرهاد یکی از جاذبه‌های تاریخی ایلام است که در ۴۰ کیلومتری غرب شهر ایوان- جاده آسفالته به سمت سومار قرار دارد. طاق شامل یک اتاقک نیمه‌زیرزمینی که طول آن ۳ متر و ۲۰ سانتی‌متر و عرض‌اش دو متر و ۹۰ سانتی‌متر و ارتفاعش ۲ متر و ۲۰ سانتی‌متر است. قدمت این بنا به دوره ساسانیان برمی‌گردد و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا با مصالحی مثل سنگ‌های حجیم تراش‌خورده ساخته شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    تاریخچه طاق شیرین و فرهاد

    قدمت این بنا به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این سازه قبلا در زیر خاک مدفون بوده و در سال ۱۳۷۹ آن را از زیر خاک بیرون آوردند.

    سیمای عمومی طاق شیرین و فرهاد

    فضای داخلی طاق، ساده و بدون تزئین است. گویا فرهاد بیشتر به راحتی شیرین برای استراحت فکر می‌کرده است و بی‌خیال زیباسازی طاق شده است! (البته ما این‌ها را به خاطر افسانه‌ها نوشتیم.) در حال حاضر، کف کنونی بنا شامل شن و خاک به صورت فشرده و کوبیده شده‌است و در قسمت نعل درگاهی، سنگ‌های تخت لاشه‌ای از جنس صخره‌های بالادست بنا قرار دارند. پشت‌بام طاق به جای آنکه هلالی باشد، حالت مسطح و یکنواخت دارد و همین باعث شده تا ظاهری منحصربه‌فرد داشته باشد.

    زمان مناسب بازدید طاق شیرین و فرهاد

    در هر چهار فصل سال می‌توانید این بنای باستانی را ببینید و روایت‌های عاشقانه‌ای که درباره شیرین و فرهاد وجود داشته است را در ذهنتان مرور کنید؛ اما بهترین زمان سفر به ایلام فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل فصل پاییز است.

    وسایل مورد نیاز طاق شیرین و فرهاد

    برای رفتن به طاق شیرین و فرهاد، کفش پیاده‌روی بپوشید و کلاه آفتاب‌گیر، ضدآفتاب، آب آشامیدنی و خوراکی مختصر همراه داشته باشید.

    مشخصات طاق شیرین و فرهاد

    طاق شیرین و فرهاد جاذبه‌ای ارزشمند و چندین و چند ساله در در استان ایلام است. طاق شامل یک اتاقک نیمه‌زیرزمینی که طول آن ۳ متر و ۲۰ سانتی‌متر و عرض‌اش دو متر و ۹۰ سانتی‌متر و ارتفاعش ۲ متر و ۲۰ سانتی‌متر است.

    ویژگی‌ها طاق شیرین و فرهاد

    این بنا با مصالحی مثل سنگ‌های حجیم تراش‌خورده ساخته شده است که ملات ندارند و به صورت رج رج روی هم قرار گرفته‌اند. همچنین، نام طاق شیرین و فرهاد در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ۷۹۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها