0
از0 نظر

قبرستان باغلق

    13
    نمایش

    قبرستان باغلق، جاذبه‌ای تاریخی و متفاوت در استان خراسان شمالی است که در دل روستایی به همین نام قرار دارد. باغلق، روستایی از توابع بخش راز و جرگلان است. با ورود به این گورستان خاص، چوب‌های بلند و عمودی را مشاهده می‌کنید و شاید در ابتدا فکر کنید که وارد جنگلی با چوب‌های بریده شده‌اید ولی در واقع مشخصات متوفی بر روی آن‌ها درج شده و در گذشته به‌جای سنگ قبر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بازدید از قبرستان باغلق رایگان است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قبرستان باغلق

    قبرستان باغلق، جاذبه‌ و گورستانی منحصر به فرد است که قطعا شبیه آن را جایی ندیده‌اید. این جاذبه تاریخی در استان خراسان شمالی و روستایی به همین نام قرار دارد. با ورود به قبرستان باغلق، شاهد تکه چوب‌هایی عظیم و عمودی خواهید بود که اگر نزدیک‌تر بروید، مشخصات مدفون شده‌ها بر روی آن ثبت شده است. در واقع این چوب‌ها حکم سنگ قبر را دارند.

    ویژگی‌ها قبرستان باغلق

    قبرستان باغلق به دور از روستای باغلق و بر فراز یک تپه قرار دارد که مشخصات فرد ترکمنی دفن شده، بر روی ستون‌های چوبی عمودی آن ثبت شده است. زمانی که فردی از میان مردمان ترکمن دار فانی را وداع می‌گوید، صاحبان عزا لباس میت را از تن او جدا می‌کنند و دهان و چشمش را توسط پارچه‌ای می‌بندند و سپس دستان وی را با گذاشتن بر روی سینه با روسری یا تکه‌ای پارچه به هم بسته و انگشتان شصت پای فرد را با پارچه یا نخ نازکی می‌بندند و در نهایت میت را روی تکه‌ای از چوب به نام چوب آتاآقاچی قرار می‌دهند و رو به قبله می‌خوابانند که دلیل انجام این کارها این است که متوفی زمانی که بدنش سرد شده، جمود نعشی به او دست می‌دهد و دیگر نمی‌توان اعضای بدنش را جمع کرد.

    بعد از تمامی این مراحل یکی از بزرگان روستا، صاحبان عزا و یا موذن با اطلاع رسانی در بین اهالی روستا می‌پردازد تا با جمع شدن مردم روستا نماز میت بر ایشان خوانده شود. در این میان مردم ترکمن خطه خراسان شمالی ایران خود را موظف به حضور در تشییع جنازه و خواندن نماز میت می‌کنند و جالب است که افراد چه متوفی را بشناسند و چه نشناسند خود را موظف در شرکت از این مراسم می‌کنند. همچنین پیش از اقامه نماز میت در روستای باغلق، تعدادی از افراد محلی به قبرستان روستا می‌روند تا قبر میت را کنده و برای دفن آن را آماده سازند.

    زمان مناسب بازدید قبرستان باغلق

    باتوجه به وضعیت آب و هوایی استان خراسان شمالی فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه است.

    شرایط استفاده قبرستان باغلق

    برای دسترسی به این روستا باید در مسیر جاده قوجان به سمت بجنورد از خروجی شهرستان جرگلان خارج شوید. این روستا از توابع جرگلان است.

    سایر اطلاعات قبرستان باغلق

    باغلق، روستایی از توابع بخش راز و جرگلان شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی ایران است. این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۹۲۴ نفر (۴۰۳خانوار) بوده‌است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها