0
از0 نظر

منطقه حفاظت ‌شده سبزکوه

    13
    نمایش

    منطقه حفاظت ‌شده سبزکوه با 54200 هکتار دارای زیستگاهی کوهستاني- جنگلی است و در 150 كيلومتري مركز استان و 30 كيلومتري شهر لردگان قرار دارد. این جاذبه تا قبل از سال 1365 به صورت منطقه آزاد، تحت حفاظت بود اما از سال 65 به دليل بهره‌مند بودن از پتانسيل‌های غنی گياهي و جانوری، توپوگرافي ويژه به صورت منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت. اقليم این منطقه باعث شده تا زیستگاه‌های مناسبی برای جانوران و گیاهان به وجود بیاید.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    زمان مناسب بازدید منطقه حفاظت ‌شده سبزکوه

    با توجه به وضعیت آب و هوایی چهارمحال و بختیاری، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    مشخصات منطقه حفاظت ‌شده سبزکوه

    منطقه حفاظت ‌شده سبزکوه با 54200 هکتار دارای زیستگاهی کوهستاني- جنگلی است و در 150 كيلومتري مركز استان و 30 كيلومتري شهر لردگان قرار دارد.

    تاریخچه منطقه حفاظت ‌شده سبزکوه

    منطقه حفاظت ‌شده سبزکوه، قبل از سال 1365 به صورت منطقه آزاد، تحت حفاظت بود اما از سال 65 بعد از بررسی‌های لازم و به دليل بهره‌مند بودن از پتانسيل‌هاي غني گياهي و جانوري، توپوگرافي ويژه به صورت منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت.

    ویژگی‌ها منطقه حفاظت ‌شده سبزکوه

    بلندترين ارتفاع آن، كوه هزار دره با ارتفاع 3870 متر و كمترين ارتفاع آن1120 متر از سطح دريا است. اين شرايط مباعث شکل‌گیری آبشارهاي متعدد با ارتفاع و آب زیاد مثل آبشار تنگ زندان، آبشار قزل و آبشار كردي سبزكوه و چشمه‌هاي مختلفی از جمله چشمه آب سفيد، چشمه دره باقر، چشمه تنگ مومنايي و... شده است. علاوه بر آن رودخانه كره بس و ونك، جنگل‌هاي بلوط زاگرس همراه با بنه و ارس، مناظر فوق‌العادهاي را به‌وجود آورده كه در كنار اقليم نيمه مرطوب و ميانگين بارش 400 -800 ميلي‌متر، باعث جلب توجه گردشگران شده است.

    سیمای عمومی منطقه حفاظت ‌شده سبزکوه

    اقليم و منابع آبي منطقه در کنار پوشش گياهي متنوع و توپوگرافي آن باعث شده تا زیستگاه‌های مناسبی برای جانوران و گیاهان به وجود بیایند.

    پوشش جانوری:

    بيش از 24 گونه پستاندار، 21 گونه خزنده، 4 گونه دوزيست و 12 گونه ماهي تاكنون شناسايي شده است كه البته تعداد اين گونه‌ها از اين ميزان نيز بيشتر بوده، اما به دلیل شرايط سخت طبيعي منطقه، فقط گونه‌هاي برجسته قابل شناسايي بوده‌اند. از مهم‌ترين گونه‌هاي جانوري منطقه می‌توان به كل و بز، پلنگ، خرس قهوه اي، گربه وحشي، سنجاب ايراني، كبك دري، عقاب طلايي، روباه، تيهو، دليجه ، سارگپه، شنگ، خارپشت و انواع مارها اشاره کرد.

    پوشش گیاهی:

    در این منطقه در مجموع 433 گونه گیاهی متعلق به 285 جنس و 73 تیره شناسایی شده است. از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی این منطقه حفاظت شده می‌توان ارس، زبان‌گنجشک، انواع بادام وحشی، مهلب، زالزالک، بنه، بلوط ایرانی، شیرخشت، انگور وحشی، پلاخور، گون، دافنه، علف پشمکی، جو پیازدار، آوندول، علف چای گوشبره، انواع گون و... را نام برد.

    شرایط استفاده منطقه حفاظت ‌شده سبزکوه

    معمولا برای رفتن به مناطق حفاظت شده، نیاز با مجوز دارید. بنابراین قبل از بازدید، اطلاعات لازم را از سازمان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری جویا شوید.

    وسایل مورد نیاز منطقه حفاظت ‌شده سبزکوه

    برای بازدید از این منطقه، کفش مخصوص طبیعت‌گردی بپوشید و عینک و کرم ضدآفتاب، کلاه، آب آشامیدنی، پاوربانک، خوراکی‌های لازم، کمک‌های اولیه و کیسه زباله همراه داشته باشید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    دسترسی به این منطقه حفاظت ‌شده سبزکوه از طریق جاده آسفالته و خاکی پاسگاه برجوئی، از طریق جاده خاکی سر پیر، از طریق جاده آسفالته بروجن به لردگان، جاده آسفالته لردگان به معدن و معدن به دورک و جاده آسفالته حیدرآباد از طریق شهر ناغان و جاده خاکی وستگان از طریق روستای وستگان و جاده خاکی تنگ زندان جاده خاکی حیدرآباد به دم‌آب و تنگ لاغر و جاده خاکی روستای چاه گاه، امکان‌پذیر است.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها