0
از0 نظر

کاخ چرخاب

    11
    نمایش

    کاخ چرخاب یکی از جاذبه‌های تاریخی بوشهر است که در یک کیلومتری جنوب غرب برازجان و ۶۵ کیلومتری بوشهر قرار دارد. قدمت کاخ چرخاب به دوران هخامنشیان برمی‌گردد و با دستور کوروش بزرگ این کاخ ساخته شد و بعد از مرگ او ساخت کاخ چرخاب نیمه‌کاره رها شد. این کاخ، از کاخ‌های زمستانی کوروش بزرگ بوده‌است و همراه کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه، کاخ‌های سه‌گانهٔ هخامنشی این منظقه را تشکیل می‌دهند. نیمه دوم سال زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    ویژگی‌ها کاخ چرخاب

    آجرهای دو لایه‌ای در کاخ چرخاب وجود دارند که مشخصات ویژه‌ای دارد و برای آنکه درباره ویژگی‌های کاخ چرخاب اطلاعات موثقی را به شما مخاطب‌ها بدهیم از گفته‌های علی اکبر سرافراز، سرپرست تیم کاوش در چرخاب برازجان نقل قول می‌کنیم: «این نوع آجرها، متشکل از محفظه‌هایی از گِل پخته با قطر ۱/۵ تا ۲ سانتی‌متر است که با مقادیر زیادی گِل فشرده خام انباشته شده‌است.

    به باور سرافراز، تکنیک ساخت این آجرها امروزه شگفتی باستان شناسان را برانگیخته است. وی گفت: نکته جالب توجه در تکنیک ساخت آجرهای دو لایه که توجه مهندسان و معماران عصر هخامنشی را موجب شده است، خواص شیمیایی خاک و بهره‌برداری هوشمندانه از آن برای ایجاد مقاومت مصالح در برابر عوارض طبیعی و اقلیمی منطقه است.»

    وسایل مورد نیاز کاخ چرخاب

    برای بازدید از کاخ چرخاب، کفش راحتی و مناسب پیاده‌روی بپوشید و آب آشامیدنی، کرم ضدآفتاب و پاوربانک همراه داشته باشید.

    زمان مناسب بازدید کاخ چرخاب

    بهترین زمان سفر به این شهر از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت و از اوایل آبان تا اوایل آذر است؛ البته دی و بهمن هم بهترین ماه‌ها هستند تا از کاخ چرخاب دیدن کنید.

    نکات منفی کاخ چرخاب

    بااینکه اطراف کاخ چرخاب را فنس‌کشی کرده‌اند اما متاسفانه هنگام فصل پاییز و زمستان و بارش‌های شدید باران محوطه این کاخ به زیر سیل می‌رود و همین امر باعث آسیب به این اثر ارزشمند ملی شده‌است و این امر نشان می‌دهد اقدامات موثر دیگری برای حفاظت از این اثر باستانی نیاز است.

    مشخصات کاخ چرخاب

    کاخ چرخاب یکی از جاذبه های تاریخی بوشهر است که در یک کیلومتری جنوب غرب برازجان و ۶۵ کیلومتری بوشهر قرار دارد.

    تاریخچه کاخ چرخاب

    قدمت کاخ چرخاب به دوران هخامنشیان برمی‌گردد و با دستور کوروش بزرگ این کاخ ساخته شد و بعد از مرگ او ساخت کاخ چرخاب نیمه‌کاره رها شد. این کاخ، از کاخ‌های زمستانی کوروش بزرگ بوده‌است و همراه کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه، کاخ‌های سه‌گانهٔ هخامنشی این منظقه را تشکیل می‌دهند. این کاخ را که در فاصله ۷۰ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد به عنوان اصلی‌ترین سند معماری برای اثبات اینکه خلیج فارس از دوران باستان متعلق به ایرانیان بوده‌است، می‌شناسند. همچنین در این محوطه باستانی، یک لوح تاریخی به خط پارسی باستان وجود دارد که نشان می‌دهد هخامنشیان بر خلیج فارس کنترل داشته‌اند.

    تاریخچه کاخ چرخاب

    قدمت کاخ چرخاب به دوران هخامنشیان برمی‌گردد.

    سایر اطلاعات کاخ چرخاب

    کشور ما برای اولین بار بتن سبک را ساخته و در ۲۵۰۰ سال پیش در زمان هخامنشیان در کاخ کوروش در استان بوشهر در شهر برازجان استفاده شد. برای ساخت این نوع بتن، محصول از پیش ساخته شده را که با صمغ ترکیب کرده بودند، با استفاده از موادی مانند خون حیوانات و شاخ بز و گوسفند که از قبل ساییده شده بود مخلوط کرده و با کف حاصل بتن سبک را تولید می‌کردند. همچنین با کشف این اثر ملی که برای اولین بار توسط آقای دکتر علی اکبر سرفراز پدر باستان‌شناسی ایران کشف شد، می‌توان با اطمینان گفت مخترع سیمان نیز، کشور ایران بوده و برای اولین بار در همان کاخ کوروش از آن استفاده شده است.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به ۷۰ کیلومتری بوشهر یا ۱۵ کیلومتری شهر بندری بوشهر یا یک کیلومتری جنوب غرب برازجان بروید.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها