0
از0 نظر

کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

    1329
    نمایش

    کاروانسراي شاه عباسي نيشابور از بناهاي دورهٔ صفويان است که امروزه کاربري موزه و فروش صنايع دستي دارد. اين کارونسرا از جمله جاذبه هاي گردشگري نيشابور است که  در بافت مرکزي شهر  و در خيابان امام خميني نيشابور قرار دارد. همانند بازار تاريخي نيشابور، گمان بر اين است که ساخت اين کاروانسرا از جمله اصلاحات دوره شاه عباس صفوي در نيشابور بوده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

    کاروانسرای شاه عباسی نیشابور، در استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، خیابان امام خمینی(ره)، نرسیده به میدان خیام قرار گرفته و رباط شاه عباسی، کاروان سرای عباسی، رباط نیشابور از جمله نام‌های این بناست.

    تاریخچه کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

    با توجه به سبک معماری این کاروانسرا، آن از آثار دوره صفویان معرفی کردند.

    کاروانسرای شاه عباسی نیشابور در دوره‌های مختلف تاریخ کاربری متفاوتی داشه‌است.در دوره قاجار به عنوان یتیم خانه، در دروه پهلوی، شهربانی و ژاندارمری و پس از انقلاب اسلامی ایران تا سال ۱۳۶۷ انبار و از سال ۱۳۷۴ به بعد به عنوان اثر تاریخی و موزه مورد استفاده قرار گرفته و می‌گیرد.

    ویژگی‌ها کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

    این بنا با توجه به کاربری آن در طول تاریخ، دارای یک صحن مرکزی ، ۲۴ حجره، چهار ایوان، اصطبل و سکوی بار داشته و دارد.

    زمان مناسب بازدید کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

    با توجه به تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد این منطقه، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به خراسان رضوی و بازدید از جاذبه های این استان خواهد بود.

    نکات منفی کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

    سال ها پیش در پیرامون این کاروانسرا، چهار برج وجود داشته که امروزه از میان رفته اند.

    سیمای عمومی کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

    در جلوی کاروانسرای شاه عباسی نیشابور آب انباری وجود دارد که دو بادگیر دارد. البته امروزه این آب انبار وجود ندارد. این کاروانسرا مدتی مقر ژاندارمری شهر بوده است که در آن زمان مرمت شده و تغییراتی در ساختمان آن دادند. این بنا هم اکنون موزه نیشابور شده است.

    گفتنی است که این بنا با مساحتی در حدود 4900 مترمربع از کاروانسراهای نسبتا بزرگ به شمار می رود. حیاطی مربع شکل، با گوشه های پخ، در میانه بنا قرار دارد و با چهار ایوان و بیست و چهار ایوانچه، که هر یک حجره ای در پشت خود دارد، احاطه شده است. اسطبلها در ردیف دوم در پیرامون حیاط حلقه زده اند. اسطبلها شامل فضاهایی ستون دار در گوشه های حیاط و فضاهای طویلی اند که آن ها را به یکدیگر مرتبط می کنند.

    در کل، در طرح این کاروانسرا، سطح زیادی به اسطبل اختصاص یافته است و حجره ها نسبت به آن ها سطح کمی را اشغال کردند. راه ورود به اسطبل ها از پخ های گوشه های حیاط و بدون عنصر واسطه بوده است. این شیوه دسترس به ندرت در کاروانسراهای دیگر دیده می شود. در دوره اخیر، ایوان ها را نیز به اسطبل ها گشودند.

    پیشنهاد ویژه کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

    هم‌اينك غرفه‌هاي ضلع شرقي كاروانسرا (رباط شاه عباسي) به «موزه نيشابور» اختصاص يافته كه از سه بخش باستان شناسي، مردم‌شناسي و بخش ويژه تشكيل شده است. در بخش باستان شناسي؛ اشياء تاريخي نظير سكه‌هاي متعلق به قبل از اسلام تا دوره تيموري، انواع ظروف سفالين دوران تاريخي و اسلامي، ظروف فلزي و شيشه‌اي و اشياء سنگي به نمايش گذاشته شده است. بخش مردم شناسي؛ به نمايش جلوه‌هايي از زندگي روزمره مردم منطقه، و بخش ويژه؛ به نمايش اشيايي چون مجسمه‌هاي دوران تاريخي و ما قبل آن، ماكت شهر قديم نيشابور در دوره تيموري، لوحه استوانه‌اي بدلي منشور آزادي متعلق به كوروش هخامنشي به خط ميخي، تعدادي سنگ قبرتاريخي، مجموعه‌ي اهدايي مدال‌ها و احكام شادروان پهلوان يعقوبعلي شورورزي، تعدادي ضريح چوبي منبت‌كاري شده‌ي تاريخي و تعدادي اسناد خطي و احكام، اختصاص يافته است. ضلع غربي رباط، به سالن اجتماعات و محل دائمي نمايشگاه آثار هنرهاي دستي و كارگاه آموزشي اختصاص يافته و ديگر حجره‌ها پيرامون حياط مركزي به توليد صنايع دستي و سنتي نظير گيوه بافي، حصيربافي، قالي بافي، غربال سازي، سفالگري، كارگاه مرمت سفال، طراحي و نمونه سازي سفال هاي باستاني و قلم زني، فيروزه تراشي، تذهيب، مينياتور، معرق و مشبك سازي روي چوب، كاشي معرق و كاشيكاري، پوشاك سنتي، عكاسخانه سنتي، ساخت سازهاي سنتي، چايخانه و سوغات نيشابور اختصاص داده شده است.

    سایر اطلاعات کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

    راه ورود به کاروانسرای شاه عباسی نیشابور از میانه ضلع شمالی آن است و سردر مرتفع بنا، مطابق با سلیقه دوره صفویان، از امتداد افقی نمای ضلع ورودی این جبهه بیرون زده و طاق نماهایی در دو طبقه طرفین پخ خورده سردر حجم آن را تراش خورده کردند.

    ردیف طاق نماها در دو سوی سردر نمای جبهه ورودی را از دیگر نماهای خارجی متمایز و زمینه ای مناسب برای تاکید بر سردر ایجاد کرده و سه ضلع دیگر کاروانسرا نمایی ساده و بدون تزیین دارند. بعلاوه، سردر با آجرکاری در پیشانی و پشت بغل ها تشخص بیشتری یافته است. همچنین، سردر به هشتی وسیعی راه می یابد که سقف رسمی بندی دارد. در دو سوی هشتی، غرفه ها و اتاق هایی بوده که امروزه تخریب شده و در نتیجه، هشتی نیز به اسطبل های دو سوی این جبهه باز شده است. هشتی مستقیما به ایوان جبهه شمالی و سپس حیاط کاروانسرا راه می یابد.تقسیمات چهار نمای پیرامون حیاط با یکدیگر مشابه و حاکی از نظمی دقیق است.

    رخ بام کلی حیاط را نمای ایوان ها شکسته و ایوان های دو جبهه شمالی و جنوبی از دو ایوان دیگر اندکی بلندترند و بر محور ورودی تاکید می کنند. دو ایوان شرقی و غربی نیز با آجرکاری در پیشانی شاخص شده اند. حیاط کاروانسرا امروزه با حوضی در میانه و باغچه هایی در اطراف آن محوطه سازی شده که در نقشه های ارائه شده در اینجا نیامده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    کارتخوان
    محل کمپ
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    کاروانسرا شاه عباسي نيشابور خراسان کاروانسرا شاه عباسي کاروانسرا نيشابور کاروانسرا خراسان شاه عباسي کاروانسرا کاروانسرا نيشابور شاه عباسي خراسان نيشابور کاروانسرا نيشابور شاه عباسي نيشابور خراسان خراسان کاروانسرا خراسان شاه عباسي خراسان نيشابور کاروانسرا شاه عباسي نيشابور کاروانسرا شاه عباسي خراسان کاروانسرا نيشابور شاه عباسي کاروانسرا نيشابور خراسان کاروانسرا خراسان شاه عباسي کاروانسرا خراسان نيشابور شاه عباسي کاروانسرا نيشابور شاه عباسي کاروانسرا خراسان شاه عباسي نيشابور خراسان شاه عباسي نيشابور کاروانسرا شاه عباسي خراسان کاروانسرا شاه عباسي خراسان نيشابور نيشابور کاروانسرا شاه عباسي نيشابور کاروانسرا خراسان نيشابور شاه عباسي کاروانسرا نيشابور شاه عباسي خراسان نيشابور خراسان کاروانسرا نيشابور خراسان شاه عباسي خراسان کاروانسرا شاه عباسي خراسان کاروانسرا نيشابور خراسان شاه عباسي کاروانسرا خراسان شاه عباسي نيشابور خراسان نيشابور کاروانسرا خراسان نيشابور شاه عباسي کاروانسرا شاه عباسي نيشابور خراسان کاروانسرا نيشابور خراسان شاه عباسي کاروانسرا خراسان شاه عباسي نيشابور کاروانسرا نيشابور شاه عباسي خراسان کاروانسرا نيشابور خراسان شاه عباسي کاروانسرا شاه عباسي خراسان نيشابور شاه عباسي کاروانسرا نيشابور خراسان شاه عباسي کاروانسرا خراسان نيشابور شاه عباسي نيشابور خراسان کاروانسرا شاه عباسي نيشابور کاروانسرا خراسان نيشابور کاروانسرا شاه عباسي خراسان نيشابور شاه عباسي کاروانسرا خراسان نيشابور خراسان کاروانسرا شاه عباسي نيشابور خراسان شاه عباسي کاروانسرا خراسان کاروانسرا شاه عباسي نيشابور خراسان شاه عباسي کاروانسرا نيشابور خراسان نيشابور کاروانسرا شاه عباسي خراسان شاه عباسي نيشابور کاروانسرا خراسان نيشابور شاه عباسي کاروانسرا