0
از0 نظر

کافرقلعه (سنگسر)

    1415
    نمایش

    کافر قلعه، تنها يكي از چندين جاذبه تاريخي و ديدني موجود در استان سمنان به شمار مي رود كه بناي آن در فاصله ۶ کيلومتري از غرب مرکز شهر مهدي‌شهر (سنگسر) و در شهرستان مهدي‌شهر بر بلنداي کوهي مرتفع که از پاي آن چشمه گل رودبار مي‌جوشد، قرار گرفته و خودنمايي مي كند. در ساليان دور براي ساخت بناي اين قلعه از مصالحي همچون سنگ و ساروج و گچ استفاده شده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات کافرقلعه (سنگسر)

    دیوارها و برج و باروی آن سنگ و گچ و ساروج و قسمتی از دیوارها از آجر است و پیداست که بنیاد دژ از زمان‌های دیرین به همين شكل بوده و همچنان که از اسم آن مشخص می‌شود، بعدها مورد استفاده باطنیان یعنی پیروان حسن صباح قرار گرفته و به همین جهت به رسم سلجوقیان که باطنیان را «ملاحده» می‌نامیدند، آنجا را «کافر قلعه» خواندند.

    تاریخچه کافرقلعه (سنگسر)

    سابقه تاریخی این شهر به پیش از اسلام و حتی زمان سلسله های پیشدادی می رسد.

    ویژگی‌ها کافرقلعه (سنگسر)

    در جنوب شهر تاریخی مهدیشهر برروی قله کوه آثار قلعه ای بسیار کهن که از سنگ ، گچ و ساروج دیده میشود. این قلعه که مربوط به ایرانیان قبل از اسلام بوده کافر یا قلعه گبرها نام دارد و همچنین این قلعه تاریخی مانند قلعه های دیگر کومش در سیر ادوار تاریخ مورد استفاده اقوام و طوایف مختلف قرار گرفته و نیز فرقه باطنیان (اسماعلیان ایران ) از این قلعه به عنوان یک پناهگاه مهم استفاده شده است.

    سایر اطلاعات کافرقلعه (سنگسر)

    در سنگسر روایت می‌کنند که قلعه نشینان پس از سال‌ها پایداری سرانجام هنگامی که ناچار به ترک آن شدند؛ سلاح‌ها، وجوه و اشیاء ارزشمند و قيمتي خود را در جوار قلعه در شکاف کوهی گذاشتند و جلوی آن را با سنگ و صخره چنان گرفتند که به کلّی ناپدید شد و تا کنون کسی به آن دست نیافته است. همچنين، ساختار خاص کوه گل رودبار و صخره های پرشیب آن به این فرضیه قوت می بخشد.

    زمان مناسب بازدید کافرقلعه (سنگسر)

    با توجه به وضعيت آب و هوايي استان سمنان، بهار و اوايل پاييز زمان مناسبي براي بازديد از اين جاذبه هستند.

    نکات منفی کافرقلعه (سنگسر)

    متاسفانه امروزه بخش عمده اي از اين جاذبه آسيب ديده و تخريب شده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها
    کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) قلعه در سمنان قلعه در سمنان تاريخ گردي کافرقلعه (سنگسر) تاريخ گردي قلعه در سمنان کافرقلعه (سنگسر)