همه سربالایی های پایتخت

 حواستان باشد با تجهیزات به کوهنوردی بروید و شب قبل هوای پایتخت را ارزیابی کنید. ما هم در پیشنهاد امروز تلاش می‌کنیم که برخی کوه‌های تهران را به شما معرفی کنیم تا راحت‌تر بتوانید مقصدتان را انتخاب کنید.

کوه‌های شمال تهران (جدای از لواسانات و لشکرک) را می‌توان به صورت کلی از شرق به غرب به: دارآباد، کلکچال، دربند، ولنجک و درکه تقسیم کرد.

برای دسترسی به این مناطق کافی است خود را به مرکز شمیران یعنی میدان تجریش برسانید. آنجا در پایانه اتوبوس‌های شرکت واحد، به هر یک از مناطق که مایل باشید با مینی‌بوس یا تاکسی می‌توانید بروید.

دارآباد:

بعد از پیاده شدن از اتوبوس دارآباد با کمی پیاده روی در جاده‌ای خاکی به پای کوه می‌رسیم. تابلوی بزرگی که نقشه منطقه را نشان می‌دهد جلب توجه می‌کند.از کنار تابلو مسیر پاکوب و زیگزاگ سمت راست را ادامه می‌دهید و به دوراهی می‌رسید که اگر مسیر سمت راست را انتخاب کنید کم‌کم ارتفاع می‌گیرد و به یالی می‌رسید که شما را به خط الراس منتهی به قله دارآباد متصل می‌کند که می‌توانید از مناظر روی خط‌الراس از جمله دماوند، سرکچال‌ها و ... لذت ببرید خط الراس را ادامه می‌دهید و به قله دارآباد می‌رسید ( حدودا بطور میانگین سه ونیم ساعت زمان برای صعود لازم است) اگر تا به حال هیمالیا نرفته‌اید می‌توانید در اینجا بخشی از آن را در تیغه‌های زیبای بعد از قله دارآباد که به قله توچال منتهی می‌شود ببینید که در بهار به اوج زیبایی خود (اما خطرناک) می‌رسد.( لازم بذکر است برای عبور از این تیغه‌ها نیاز به آمادگی جسمانی و تجربه کوهنوردی بالا دارید)

و یا اینکه وقتی به دوراهی می‌رسید مسیر مستقیم را پیش بگیرید و وارد دره شوید توسط جاده‌ای پاکوب و زیگزاگ و علامت‌گذاری شده از آبشار غلاک، آبشار چال پونه، آبشار چال مگس، آبشار کبوترخوان و آبشار دم‌اسبی و چشمه‌های درازلش، آب حیات و چهون و ... باغچه خلیل دیدن کنید.

کلکچال:

از میدان قدس توسط خودرو‌های شخصی، خود را به نزدیک بوستان جمشیدیه در پای کوه می‌رسانیم. این بوستان به خاطر جذابیت‌های خاص‌اش مثل آلاچیق‌های زیبا و نرده‌های چوبی و استخر سنگی و رستورانهای سنتی خود، در ارتفاع همیشه پذیرای سیل عظیمی از علاقه‌مندان به طبیعت است. بعد از پارک توسط جاده‌ای پهن و پاکوب از کنار رودخانه به سمت بالا حرکت کنید در سمت چپ مسیر درختان تا خود پناهگاه کلکچال شما را همراهی می‌کنند. مسیر خاکی و زیگزاگ را ادامه می‌دهید بعد از گذران چند کافه و دیدن دره‌های هول‌چران یک‌باغ و کلکچال در سمت چپ رو به پایین حدوداً بعد از  دو و نیم تا سه ساعت به اردوگاه کلکچال می‌رسید. در اینجا امکانات ورزشی و رفاهی خوبی برای یک روز تعطیل مهیاست بعد از اردوگاه شما می‌توانید به قله کلکچال، دره پیازچال، قله توچال ، پناهگار شیرپلا و یا قله اسپیلت دسترسی پیدا کنید.

گلابدره:

دربند را می‌توان به دو دسته دربند و گلابدره تقسیم کرد. شما برای گلابدره می‌توانید ماشین‌های شخصی باغ شاطر و یا امامزاده قاسم را سوار شوید و به پای کوه برسید در اینجا بعد از گذر از جنگل به جاده‌ای خاکی می‌رسید که در سمت چپ آن رودخانه‌ای جریان دارد. بعد از گذر از سد کوچک بتونی وارد دره می‌شوید که صدای آب رودخانه وزش باد و رقص درختان خاطره‌ای فراموش نشدنی را در ذهن شما پدیدار می‌کند. مسیرپاکوب بعد از سد را ادامه می‌دهید و به کافه‌ای در ابتدای مسیر می‌رسید از اینجا دو مسیر پیش رویتان است اگر مسیر کافه را پیش بگیرید بعد از گذر از کافه وارد دره‌ای می‌شوید و کم کم ارتفاع می‌گیرید و بعد از مدتی به دره پر دار و درخت یکباغ می‌رسید از دره یکباغ توسط پاکوب دربالای سمت راست باغ نیز می‌توانید خود را به جاده‌ای برسانید که به اردوگاه کلکچال منتهی می‌شود.

کوه دماوند

ولی اگر مسیر زیگزاگ کنار کافه را ادامه دهید بعد از ارتفاع گرفتن به باغ افشار می‌رسید. در اینجا از چشمه آبی می‌نوشید و مسیر خاکی را ادامه می‌دهید و خود را به دره وزباد می‌رسانید. این دره نیز قطعه‌ای از بهشت است که می‌تواند محل مناسبی برای استراحت و آرامش باشد.از اینجا نیز می‌توان بعد از گذر از دره به اردوگاه کلچال برسید که این امر شناخت خوب منطقه را می‌طلبد.

دربند:

برای دسترسی به دربند تاکسی‌های واقع در میدان تجریش را سوار می‌شوید و خود را به مجسمه واقع در میدان سربند می‌رسانید بعد از مجسمه دیواره مارتینال در همین ابتدا به شما خوش‌امد می‌گوید. مسیر کافه‌ها را در کنار رودخانه پیش می‌گیرید و کم‌کم ارتفاع می‌گیرید بعد از گذر چند پل زیبای چوبی به ده تاریخی پس قلعه می‌رسید. بعد از گذشتن از ده به پلی فلزی می‌رسید که از اینجا دو مسیر مقابل شماست یک مسیر زیر پل است که بعد از گذر از پل چوبی شما را به منطقه بندیخچال هدایت می‌کند که محل بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان به سنگنوردی است.

مسیر سمت چپ شما را به هتل اوسون، دیواره زیبای اوسون، آبشار بلند سوتک و در بالاتر ایستگاه پنج تله کابین و دره‌ی پر آب ارس و همچنین قدیمی‌ترین مسیر صعود به قله توچال یعنی اسپیدکمر دعوت می‌کند. ولی مسیر سمت راست که از کنار جنگلی داخل دره می‌گذرد، بعد از گذر از چند کافه کمی ارتفاع می‌گیریم شما در سمت راست خود می‌توانید منطقه بندیخچال را با آن سنگ‌های زیبایش و همچنین سنگنوردان مشتاق را در حال سنگنوردی مشاهده کنید.

بعد از گذر از آبشار دوقلو و کمی درگیری با ابزار کار گذاشته شده در مسیر به یکباره با دیدن پناهگاه شیرپلا و آبشار زیبایش خستگی از تنتان بیرون می‌رود. حدوداً از میدان سربند تا شیرپلا دو ساعت و نیم زمان لازم است. پناهگاه بسیار مجهز و امکان ماندن در شب نیز فراهم است.

ولنجک:

از تجریش با ماشین خود را به ولنجک می‌رسانید. در اینجا دو حالت وجود دارد حالت اول اینکه بعد از گذشتن از پارکینگ توسط جاده‌ای آسفالته به ایستگاه یک تله کابین توچال می‌رسید. در اینجا امکانات رفاهی خوب و جذابی مهیاست خود را توسط جاده‌ای خاکی و مارپیچ به ایستگاه دوم می‌رسانید. از اینجا به بعد درختان دیگر شما را همراهی نمی‌کنند. اما در عوض شما می‌توانید منظره‌ی بسیار زیبایی را از شهر بزرگ تهران ببینید اینجا را بام تهران نیز می‌نامند.

مسیر خاکی و مارپیچ بعد از ایستگاه را ادامه می‌دهید. و در صورت تمایل قله کماچال را صعود می‌کنید. و در غیر این صورت خود را به ایستگاه پنج می‌رسانید. کلا 4 الی 5 ساعت زمان کافی است. امکانات خوبی نیز در اینجا فراهم است. از اینجا شما می‌توانید در سمت شرق به سمت دربند و در سمت غرب به سمت درکه سرازیر شوید که بدون شناخت کافی از منطقه امکان‌پذیر نیست.

درکه:

از تجریش توسط ماشین خود را به میدان درکه می‌رسانید و بعد از سلامی خدمت آقا امامزاده سید محمدولی، مسیر پاکوب در کنار رودخانه را به سمت بالا ادامه می‌دهید. بعد از گذر از هفت حوض و دره گورا و چند کافه به دوراهی می‌رسید که علامت مشخصی هم ندارد مسیر سمت چپ به سمت جنگل کارا می‌رود. که محل مناسبی برای استراحت و اتراق می‌باشد.

از جنگل شما می‌توانید قله چین کلاغ و قله زیبای دوشاخ و سیاه سنگها را صعود کنید که دوباره به تجربه و شناخت شما بستگی دارد. (لازم به ذکر است که این قله‌ها را می‌توان از سعادت آباد و فرحزاد از یال غربی قله نیز صعود کرد).

اگر مسیر سمت راست دوراهی را ادامه دهید وارد دره‌ای عمیق می‌شوید که بسیار جالب مهیج و واقعاً دیدنی است. صوت خوش بلبل و رودخانه و درختان سرسبز سربه فلک کشیده روح آدمی را جلا می‌دهند. بعد از گذر از بند گلارنگ آبشار زیبای جوزک، اذغال‌چال و بند سیاه کرک به پناهگاه پلنگ‌چال می‌رسید بعد از پناهگاه شما می‌توانید به سمت ایستگاه 5 تله‌کابین، هفت چشمه، یوردکاظم و ... حرکت کنید که آمادگی و تجربه شما نسبت به منطقه را می‌طلبد.

البته کوه‌هایی که به شما معرفی کردیم تنها تعداد کمی از رشته کوه‌های تهران هستند اما جزو زیباترین و پرتردد‌ترین کوهستان‌ها به شمار می‌آیند. امیدواریم کوهنوردی خوبی را به همراه دوستان‌تان داشته باشید. به جای ما هم نفس عمیق بکشید. یادتان نرود.

Waves Waves Waves

دوست داری یه مقاله بنویسی

اگه فکر می‌کنی حرفی برای گفتن داری، می‌تونی یه مقاله کاربردی یا جذاب برای سایت بنویسی.

برچسب ها
پیشنهادها کوهنوردی مسیر تهران پیشنهادها کوهنوردی پیشنهادها مسیر پیشنهادها تهران کوهنوردی پیشنهادها پیشنهادها مسیر کوهنوردی تهران مسیر پیشنهادها مسیر کوهنوردی مسیر تهران تهران پیشنهادها تهران کوهنوردی تهران مسیر پیشنهادها کوهنوردی مسیر پیشنهادها کوهنوردی تهران پیشنهادها مسیر کوهنوردی پیشنهادها مسیر تهران پیشنهادها تهران کوهنوردی پیشنهادها تهران مسیر کوهنوردی پیشنهادها مسیر کوهنوردی پیشنهادها تهران کوهنوردی مسیر تهران کوهنوردی مسیر پیشنهادها کوهنوردی تهران پیشنهادها کوهنوردی تهران مسیر مسیر پیشنهادها کوهنوردی مسیر پیشنهادها تهران مسیر کوهنوردی پیشنهادها مسیر کوهنوردی تهران مسیر تهران پیشنهادها مسیر تهران کوهنوردی تهران پیشنهادها کوهنوردی تهران پیشنهادها مسیر تهران کوهنوردی پیشنهادها تهران کوهنوردی مسیر تهران مسیر پیشنهادها تهران مسیر کوهنوردی پیشنهادها کوهنوردی مسیر تهران پیشنهادها مسیر تهران کوهنوردی پیشنهادها تهران کوهنوردی مسیر پیشنهادها مسیر کوهنوردی تهران پیشنهادها مسیر تهران کوهنوردی پیشنهادها کوهنوردی تهران مسیر کوهنوردی پیشنهادها مسیر تهران کوهنوردی پیشنهادها تهران مسیر کوهنوردی مسیر تهران پیشنهادها کوهنوردی مسیر پیشنهادها تهران مسیر پیشنهادها کوهنوردی تهران مسیر کوهنوردی پیشنهادها تهران مسیر تهران پیشنهادها کوهنوردی مسیر تهران کوهنوردی پیشنهادها تهران پیشنهادها کوهنوردی مسیر تهران کوهنوردی پیشنهادها مسیر تهران مسیر پیشنهادها کوهنوردی تهران کوهنوردی مسیر پیشنهادها تهران مسیر کوهنوردی پیشنهادها